Какво е ПУП? При какви обстоятелства е нужно изработването му?
Подробният устройствен план (ПУП) се създава като приложение на общия градоустройствен план. В случай, че за населеното място няма общ устройствен план, се създава направо ПУП. Подробните устройствени планове могат да бъдат застроителни и регулационни, по вертикалното планиране, кварталнозастроителни и силуетни, за архитектурно-художествено оформяване на населеното място или части от него, комуникационни, за благоустрояването и други необходими планове.
Планът се придружава от планове за вертикално планиране, планове-схеми за комуникационно-транспортната мрежа, за водоснабдяване, канализация, електрификация и при нужда – за зелени системи, за геоложки проучвания, за топлоснабдяване, газоснабдяване, за далекосъобщения и други, които се одобряват едновременно с подробния устройствен план като неразделна част от него.
Подробните планове определят в окончателна форма предвижданията и установяват необходимите мероприятия за архитектурно-градоустройствено изграждане, преустройство и развитие на населеното място и свързаната с него зона на влияние.
Кога се налага изработване или изменение на ПУП? Ето някой от най-често срещаните случай:
– при урегулиране на поземлен имот с цел строителство;
– при промяна предназначение на земеделски земи;
– при изменение на съществуващ кадастрален план с цел корекция на непълноти (пример: липса на достъп до даден имот);
– при съдебна делба на урегулирани имоти.
Искане за изработване или промяна на действащ подробен устройтсвен план се подава до кмета на общината от собственика на имота или упълномощено лице/фирма/.
Необходими документи за допускане за изработване на ПУП:
– заявление по образец;
– документ за собственост и скица на имота;
– удостоверение за наследници при наследствени имоти;
– писмено съгласие на собствениците на съседните урегулирани поземлени имоти, в които се иска свързано ниско застрояване /чл.21 ал.4 от ЗУТ/;
– предварителен договор за прехвърляне на собственост с нотариално заверени подписи /чл.17 ал.2 т.2 и 3 от ЗУТ/
– квитанция за платена такса;
– мотивирано предложение за изработване на ПУП, в което се описва какви са инвестиционните намерения на собственика.
Кметът на общината в 14 до 30 дневен срок /зависи от отговорната община/ от постъпване на заявлението допуска или отказва изработване на проект на плана въз основа на становище на главния архитект.
Проектите за изменения или изработване на ПУП се изработват от проектант/архитект, който е физическо лице с пълна проектантска правоспособност, придобита съгласно Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране.
След изготвяне на проектите за ПУП, възложителят или упълномощено от него лице подава заявление до кмета на общината за процедиране и одобряване. Към заявлението се прилагат следните документи:
– документ за собственост;
– проект за ПУП в 3 екземпляра – един оригинал и две копия в цифров модел в CAD формат на графичната част и 2 бр. дискети, придружен и с исканите съгласно мотивираното предписание специализирани схеми /Ел., ВиК и др./;
– становища за съгласуване на проекта от заинтересуваните централни и териториални администрации, а при необходимост и със специализираните контролни органи и експлоатационните дружества – водоснабдяване, канализация, електрификация и при нужда – за зелени системи, за геоложки проучвания, за топлоснабдяване, газоснабдяване, за далекосъобщения и други,
– становище от РИОСВ – при положение, че застрояването предвижда инвестиционни предложения за обекти, включени в приложение № 1 и № 2 към чл.81 ал.1 т.2 от ЗООС.
Изработения проект за ПУП се съобщава от звеното по Устройство на територията на заинтересуваните лица – съседите. В 14-дневен срок те могат да направят писмени възражения, предложения и искания по проекта до общинската администрация.
В едномесечен срок след изтичане на срока за обжалване на проекта заедно с постъпилите възражения, предложения и искания се плана се приема от общински експертен съвет.
Ако проектът за подробен устройствен план се върне за цялостно или частично преработване, предвидените по закона процедури се провеждат отново за частта от плана, която е преработена.
По неприетите възражения, предложения и искания по плана физическите и юридически лица могат да получат информация от общинската администрация.
Заповедите за одобряване на устройствените планове по този закон влизат в сила от датата на одобряването, когато не подлежат на обжалване; след изтичането на срока за обжалване, ако не са били обжалвани; от датата на потвърждаването им от компетентния съд, чието решение е окончателно.
В случай, че заповедта за одобряване на подробен устройствен план е обжалвана, тя влиза в сила по отношение на частта от плана, която е извън предмета на жалбите.
Копия от влезлите в сила изменения на подробни устройствени планове, с които се променят границите на поземлените имоти, се изпращат на Агенцията по кадастъра.
Когато подробният устройствен план е одобрен, собственикът/инвеститорът може да предприема действия за реализиране на строителство в имота.
Процедура по промяна на статута на земеделски земи
Процедурата включва всички етапи до изваждане на решение за променено предназначение:
Етап 1: Изработване на ПУП – ПРЗ за промяна предназначението на земеделска земя: издаване и заверка на скици, предложение до главния архитект на Oбщината за разработка.
Етап 2: Внасяне на проектната документация за разглеждане от Експертен съвет: изработване на ПУП – 4 бр. папки, внасяне на молби и документи за получаване на съгласувателни становища от всички експлоатационни дружества на основание чл. 121 от ЗУТ. Изработване на транспортно-комуникационна схема. Внасяне на документите за издаване на Акт за категоризация. Внасяне на преписката за разглеждане от Комисията по земята.
Етап 3: Придвижване и получаване на становища от съответните инстанции, необходими за провеждането на процедура за промяна предназначението на земеделска земя: внасяне на проекта за проучване (издирване и обявяване на разработката на заинтересованите лица – съседите) и одобряване.
Етап 4: Внасяне на проектната документация за проучване и одобряване в Общината.
Етап 5: Подготвяне, съгласуване и представяне в съответната Областна дирекция „Земеделие и гори” на всички необходими документи за промяна предназначението на земеделска земя.
Етап 6: Представяне на окончателното решение от Комисията по земята за промяна предназначението на земята. ПУП – изработва се с цел промяна на предназначението на земеделска земя.
А) урегулиране на ПИ (поземлен имот).
Б) Преотреждане на терени за стопански нужди.
В) Преотреждане на терени за нуждите на инфраструктурни обекти и инженерни съоръжения. – създаване на работен проект за изграждане, реконструкция или рехабилитация на линейни обекти.